De waterval van Coo
De waterval van Coo heeft een hoogte van 15 meter en ligt in de Belgische Ardennen. De bekendste waterval in België. Maar niet de hoogste. De hoogste waterval in België is de waterval van Reinhardstein met een hoogte van 60 meter. Ook gelegen in de Belgische Ardennen.
Waterval van Coo
Waterval van Reinhardstein
#Foto's


Zijn beide heel erg mooi.
BeantwoordenVerwijderenMooie natuur uit de Ardennen Annemie.
VerwijderenDit is nieuw voor mij. Ik wist niet dat er watervallen zijn in België. Niet dat het me verwondert, in de Ardennen. Wat een bijzonder natuurlandschap is dat, en wat goed dat er zo veel van behouden is gebleven. Daar steekt de natuur in Vlaanderen - de schamele restantjes ervan - zeer schril tegen af.
BeantwoordenVerwijderenNederland heeft ook een waterval. In Loenen. Ook 15 meter. Ik weet het dankzij Henk De Groot op MeWe die het mij vertelde.
VerwijderenOok dat wist ik niet. Loenen? Utrechtse Heuvelrug? Een oude stuwwal. Uit de voorlaatste ijstijd.
VerwijderenIk plaats hier de reactie van Henk. "In Nederland is er ook een waterval. De hoogste waterval van Nederland is de Loenense Waterval (ook bekend als de Vrijenberger Spreng) in het Gelderse Loenen op de Veluwe. Deze kunstmatig aangelegde waterval heeft ook een verval van 15 meter".
VerwijderenVeluwe? Geen Utrechtse Heuvelrug? Ach, mijn geografische kennis is bedroevend, ik geef het toe. Dan bevinden de Niagara Falls zich waarschijnlijk ook niet nabij America (Limburg)?
VerwijderenHoe dan ook, goede info van Henk. Maar een kunstmatige waterval dus. Een 'folly' in het landschap.
Mijn kennis van Nederland is pover. Ik heb het maar gevraagd aan meneer AI. Hij geeft volgend antwoord: "Er is geen bekende natuurlijke waterval op de Utrechtse Heuvelrug, maar de regio herbergt wel door de mens gecreëerde watervallen en waterwerken.De Waterval in de Grift (Rhenen): In het natuurgebied Binnenveldse Hooilanden vind je de 'Waterval in de Grift'. Hoewel het een waterval wordt genoemd, is het in de praktijk een stuw of waterdam.De Loenense Waterval (Veluwe): De hoogste waterval van Nederland vind je op korte afstand ten oosten van de Utrechtse Heuvelrug, in het dorp Loenen (vlak bij Arnhem). Deze kunstmatige waterval heeft een verval van 15 meter en is gegraven tijdens de crisisjaren om water te lozen in het Apeldoorns Kanaal.Wil je de exacte locatie van de waterval nabij Rhenen bekijken, dan kun je de route vinden op Fietsnetwerk.nl".
VerwijderenAha, zat ik er dus toch dichtbij. Maar ik dacht dat het met een stuwwal te maken moest hebben, uit de ijstijd dus.
VerwijderenGoed, geen natuurlijke waterval(len) dus in Nederland. Maar wel natuurlijke beken die hoog op een stuwwal ontstaan, door kwelwater. Aan de overkant van de Maas stroomt er een.
https://www.natuurmonumenten.nl/natuurgebieden/sint-jansberg
Interessante informatie Vin. Ik lees: "ongewenste boomsoorten verwijderd". Weet jij daar iets meer over Vin.
VerwijderenHet vliegend hert is er ook. Geleerd op school dat het een insect is. en niet een hert dat vliegt. Kan een vliegend hert, dat een kever is, wel vliegen? Ik heb het gevraagd aan meneer AI. Hier zijn antwoord: "Ja, het vliegend hert kan zeker vliegen. Het zijn echter onhandige en trage vliegers die tijdens de vlucht hun lichaam bijna verticaal houden en een duidelijk snorrend geluid maken. Mannetjes vliegen vaker en leggen grotere afstanden af (tot wel enkele kilometers), terwijl vrouwtjes honkvaster zijn en meestal niet verder vliegen dan één kilometer. Je ziet ze vooral vliegen tijdens warme, broeierige zomeravonden (mei tot juli) wanneer ze op zoek zijn naar soortgenoten en geschikte bomen".
Het vliegend hert is, samen met de neushoornkever, onze grootsate inheemse kever. Een zeldzame kever. Ik heb er zelf nooit een gezien. Wel zag ik ooit, in een composthoop, de extreem grote larven van de neushoornkever.
VerwijderenOngewenste boomsoorten? Ja, die zijn er zeker. Het zijn soorten die hier niet thuishoren, zoals de amerikaanse vogelkers, die ook wel 'bospest' wordt genoemd. Dit omdat hij zo enorm woekert en uitzaait. Wat ten koste gaat van o.a. onze inheemse vogelkers.
Ik heb de indruk dat veel uitheemse planten en bomen onze inheemse planten en bomen benadelen.
VerwijderenJa, dat is ook zo. Veel van die planten mochten jarenlang, dcecennialang, gewoon verkocht worden in tuincentra. Het gebeurt nog steeds. Het is van tevoren niet in te schatten welke soorten wel of niet invasief zijn. Hetzelfde geldt voor dieren. Wat dieren betreft is men intussen - eindelijk - iets strenger geworden, maar dieren komen ook op andere manieren onze landen binnen. Via containerschepen of ballastwater bijvoorbeeld. Het is een gevolg van de mondialisering van de wereldhandel.
Verwijderen